Jak se Airbnb vzpamatovalo z pandemie

Airbnb nabízí jedinečné a cenově dostupné ubytování kdekoli na světě a sdružuje cestovatele pod jednou online střechou. Nabízí více než 6 milionů různých míst k ubytování ve 220 zemích. Poskytuje alternativní náhradu za dražší hotely a zároveň činí cestování zajímavějším. Poskytuje recenze a hodnocení, bezpečné platby a nepřetržitou zákaznickou podporu.

Airbnb založili v roce 2008 Briac Chesky, Joe Gebbia a Nathan Blecharczyk. Původním nápadem bylo pronajímat nafukovací matrace v jejich bytě během konference o designu v San Francisku. Odtud pochází jejich původní název AirBed and Breakbast, který později zkrátili. Mezi nejoblíbenější nabídky patří kromě běžných pokojů také domy na stromech, hrady a soukromé ostrovy. Zpočátku se zdálo, že tento systém nefunguje, především kvůli nízké poptávce a nezájmu investorů. Nakonec se jim však podařilo investici získat a způsobit revoluci v oblasti cestování a ubytování turistů. Společnost vstoupila na burzu 10. prosince 2020 a hned první den obchodování zaznamenala 112% nárůst akcií. Pod tickerem ABNB. Upisovací cena akcií byla 68 dolarů a po zahájení obchodování se vyšplhala na 149 USD. *

Trn v oku hotelům

Během let své existence čelila různým krizím, některá města chtěla Airbnb utlumit, protože měla značný dopad na místní komunity. Pochopitelně se také dostala do konfliktu s hotely a realitními kancelářemi, protože měla velký vliv na jejich činnost. Francouzské hotely, které považovaly Airbnb za nekalou konkurenci, požadovaly, aby měla profesionální licenci realitní kanceláře. Tento požadavek odmítly, přestože podle nich výrazně zvyšoval cenu nemovitostí. Největší ranou pro společnost však byla pandemie COVID-19.

Zastavení celosvětového cestování

Před pandemií společnost zažívala rychlý růst a úspěch, ale po zavedení opatření se možnosti cestování a ubytování prudce snížily. Naštěstí společnost Airbnb byla inovativní. Zavedla vlastní opatření, aby udržela atraktivitu platformy, například možnost zrušit rezervaci s vrácením plné částky v období od 14. března 2020 do 31. října 2020 nebo virtuální zážitky, které hostitelům umožnily nabízet online kurzy vaření, prohlídky s průvodcem a fitness cvičení. Přestože zaznamenala pokles rezervací a byla nucena propustit 25 % své pracovní síly, konkrétně 1 900 zaměstnanců, došlo k oživení poptávky, jakmile byla omezení zmírněna.

Oživení trhu

Uvolnění po pandemii v roce 2021 znamenalo pro společnost vysoký nárůst zisku, a tak ve třetím čtvrtletí vzrostly tržby meziročně o 67 % na 2,24 miliardy dolarů. Zisk činil 834 milionů dolarů. Ve čtvrtém čtvrtletí to bylo 55 milionů a tržby meziročně vzrostly o 78 %. Dostaly se tak na úroveň před pandemií.

Airbnb využívá potenciál moderních technologií

Společnost má dobrou pozici pro další růst a vývoj v reakci na nové trendy a příležitosti v oblasti cestování. V roce 2023 očekává růst počtu zaměstnanců o 2 až 4 %, zatímco v předchozím roce to bylo o 11 %. Spoléhá na tzv. gig ekonomiku, která se vyznačuje převahou krátkodobých smluv nebo práce na volné noze oproti stálým pracovním místům.

Společnost se z pandemie a s ní spojených omezení dobře vzpamatovala a v roce 2022 zaznamenala rekordní 4. čtvrtletí, kdy její tržby meziročně vzrostly o 24 % na 1,9 miliardy USD díky nárůstu počtu pobytů a zážitků. Přeshraniční cestování vzrostlo ve 4. čtvrtletí 2022 meziročně o 49 %, přičemž celosvětově nejsilnější růst zaznamenal asijsko-pacifický region. Celkový počet nabídek na Airbnb vzrostl na 6,6 milionu, protože platforma meziročně přidala 900 tisíc aktivních nabídek. K přírůstku přispělo i zrušení náhrad za rezervace z důvodu covid. Co se týče vývoje akcií, ačkoli se od svého vstupu na burzu pohybovaly v červených číslech, v poslední době můžeme pozorovat oživení.

Graf: Výkonnost akcií Airbnb od vstupu na burzu (Zdroj: Google)

Zajímavé oživení v portfoliu

Navzdory několika právním sporům Airbnb v roce 2022 ve srovnání s jinými vysoce ceněnými technologickými platformami příliš neutrpěla. V současné době se zabývá možností kryptografických plateb a zavedením technologie blockchain. Generální ředitel společnosti Chesky věří, že technologie blockchain by mohla znamenat další významný krok k růstu. Vzhledem k tomu, že se v nadcházejících letech očekává zvýšený zájem o cestování, protože pandemická omezení již nejsou tak přísná, mohlo by mít začlenění kryptoměn a blockchainu potenciál a pozitivní dopad na hodnotu akcií.

AirBnb v číslech

  • 2011 – spuštění mobilní aplikace, která umožňuje provádět rezervace
  • 2012 – překročení hranice 1 milionu rezervovaných nocí a vytvoření služby Airbnb Experiences
  • 2017 – služba Airbnb Plus, prověřené vysoce kvalitní nemovitosti a platforma Luxury Retreats
  • 2019 – Airbnb vstoupilo na burzu, při IPO bylo oceněno na 47 miliard dolarů
  • 2020 – společnost zavedla celosvětový zákaz pořádání večírků a omezila počet hostů na maximálně 16 osob

Matúš Mahút, analytik společnosti InvestaGO

1 Hvězda2 Hvězdy3 Hvězdy4 Hvězdy5 Hvězd (Zatím nehodnoceno)
Loading...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Hledáte broker s nejnižšími poplatky?

Navigace