LYFT se ukázal na veřejnosti sebevědomě

LYFT (NASDAQ: LYFT), jeden z největších technologických IPO v pátek vstoupil na americký NASDAQ vskutku impresivně poté, co v investorské road show kapitalizoval společnost na 32,5 mld. USD. To byla podstatně vyšší částka, než původně společnost očekávala. Akcie se v primárním úpisu vyšplhaly na cenu 72 dolarů. LYFT, výrazně podporován zvučnými jmény, jako Google nebo General Motors, spolu se zdroji z venture capital, dokázal přesvědčit investory, že sdílená ekonomika má před sebou velkou budoucnost, a vyšlapává tak svým způsobem cestu dalším tech gigantům jako UBER, Pinterest, RB a dalším, kteří plánují vstoupit na trh v následujících týdnech.

Řidič auta

Přes některé sporné body ve statementu LYFTu, které je problematické posoudit bez důkladnější analýzy (porovnání množství uskutečněných jízd LYFT s aproximací celého odvětví vyznívá poněkud nedůvěryhodně) je LYFT jednou z firem, které mohou i s červenými čísly solidně na akciovém trhu performovat. Je to zejména proto, že představuje tzv. mileniálský styl života, když část populace, zejména velkých kosmopolitních měst, rezignovala na vlastnictví automobilu a raději využívají sdílení dopravních prostředků.

LYFT v pátek otevřel na úrovni 87,20 USD a dosáhl pak maxima 88,60 USD; při otevření akcie posílily o 23%, ale tento zisk neudržely a následně byly, oproti upisovací ceně, v zisku 11,90% (1800 GMT).

Až v následujících dnech vývoj LYFTu na burze ukáže, jsou-li investoři opravdu tak indiferentní vůči ztrátě a je-li jediným počitatelným argumentem růst výnosů i za cenu zvyšující se čisté ztráty firmy. Wall Street je proslulá svou zálibou ve „ztrátových“ společnostech. Firem, které vstupují na burzu a mají kladný net income, je totiž jako pověstného šafránu.

LYFT ostatně ani neplánuje a neslibuje investorům brzký návrat do zelených čísel. Dokonce upozornil, že je pravděpodobné, že se tak možná nikdy nestane. Klíčem může být skutečnost, že firma se výrazně angažuje ve vývoji autonomních systémů řízení, právě spolu s Google, General Motors a dalšími high tech společnostmi, což představuje, na rozdíl od přepravy osob ve sdílených automobilech, skutečný růstový potenciál slibující nejen navyšování obratu, ale konečně i profitabilitu firmy.

Dalším růstovým faktorem může být výrazná poptávka na Wall Street po jiném titulu, než představuje silná pětka FAANG. Je to hledisko diverzifikace novým titulem s vysokým růstovým potenciálem, silnou tržní kapitalizací, se silným příběhem a samozřejmě i s onou nezbytnou ztrátovostí.

Nepochybně problematickou stránkou věci je, z hlediska investorů, nikoliv LYFTu samotného, je načasování. Trhy jsou po více než devítiletém růstu na svém vrcholu, alespoň podle některých analytiků a je tedy kardinální otázkou, jaký vliv bude mít případný reversní trend na takto „křehkou“ společnost a jestli se bude i nadále těšit přízni investorů z venture capital.

Michal Dvořák, Tradecentrum

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete snížit poplatky z obchodování? Registrujte se!

Navigace