Kam investují bohatí? Kromě tradičních investic do akcií, komodit nebo nemovitostí volí někteří také výjimečné módní značky a luxusní restaurace. V článku se podíváme na to, jak tyto netradiční oblasti vstupují do portfolia náročných klientů a proč právě kvalita, vzácnost a zážitky jsou symbolem bohatství.
1. Luxusní kabelky jako investice s vysokým výnosem
Možná vás překvapí, že některé kabelky v dlouhodobém horizontu předčily výnosy i takových investic, jako je index S&P 500 nebo zlato. Nejvíce pozornosti poutají ikonické modely kabelek jako například ty od Hermès Birkin, Chanel Classic Flap nebo Louis Vuitton Capucines. Důvod je jednoduchý. Jejich vysoká cena je dána limitovanou nabídkou, vysokou poptávkou a stabilní hodnotou.
A jak si luxusní kabelky vedou v porovnání s jinými investicemi? Ve studii vybral zahraniční web Baghunter.com tři různé typy oblíbených investic – index S&P 500, zlato a kabelky Hermes Birkin, aby porovnal jejich průměrné roční výnosy v letech 1980 až 2015. Za sledované období dosahoval index S&P 500 nominálního průměrného výnosu 11,66 %, zlato nabízelo průměrný roční výnos 1,9 % a kabelky Hermes Birkin dosáhly průměrného ročního zhodnocení 14,2 %.
Zdroj: Baghunter.com: Porovnání investičních příležitostí: index S&P 500, zlato a kabelky Hermes Birkin
Unikátní a stylové kabelky tak nejsou jen módním doplňkem pro ženy, ale představují zajímavou investiční alternativu k tradičním finančním instrumentům jako jsou akcie, komodity nebo ETF fondy. „Mnoho žen, co se oblékají na Erika Fashion, si ke svému outfitu dopřejí jeden kousek od známé značky, čímž svůj outfit doplní,“ dodává Erika Eliášová, majitelka e-shopu Erika Fashion.
Přečtěte si recenzi vybraného forex brokera:
Foto: Erikafashion.cz
2. Fine dining jako zážitek, ale také investice
Luxus dnes není jen o věcech, ale stále více také o zážitcích. Jedním z výrazných trendů současnosti je investice do fine diningu. Restaurace s výjimečným gastronomickým zážitkem mají potenciál stát se kultovními místy s dlouhodobou hodnotou. Navíc stále více investorů vkládá peníze do gastro podniků, které kombinují precizní kuchyni s jedinečným prostředím a osobitým servisem.
Mezi lety 2022 a 2024 vzrostl segment fine dining restaurací o 27 % a dosáhl hodnoty 28 mld EUR, přičemž více než polovina ze 14 000 špičkových podniků se nachází v Evropě. Rozvoj gastronomie se týká také České republiky. V první polovině roku 2025 vstoupilo na český trh téměř dvacet nových značek (z toho 14 z nich se usídlilo v hlavním městě). Některé z nich lze zařadit mezi fine dining restaurace.
„Food & Beverage segment je mimořádně dynamický a vysoce konkurenční. Nové značky sem vstupují s vědomím, že místní trh je multikulturní, mezinárodní a otevřený různorodým kulinářským zážitkům. I díky tomu patří Praha mezi nejzajímavější destinace pro rozvoj a expanzi gastronomických konceptů v Evropě,“ říká pro iDnes.cz Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield.
Za zmínku stojí také pražská restaurace Monarch, kde se snoubí sofistikovaná atmosféra s kvalitními steaky a víny z celého světa. Většina steaků pochází z prémiového skotu Black Angus s certifikací USDA Prime (nejvyšší třídy hovězího masa v USA). V nabídce má restaurace také vyzrálé maso z českých farem a španělskou RUBIA GALLEGA – plemeno známé svou hutnou strukturou a lahodným tukovým žilkováním.
Foto: Monarch.cz
Na vinném lístku pražské restaurace Monarch najdete více než 800 pečlivě vybraných titulů z celého světa. Nechybí ani raritní láhve od vinařů jako je například Leroy, Burlotto, Pingus, Soldera nebo Vega Sicilia, které se běžně neprodávají. Gastronomický zážitek vám zpříjemní přítomnost sommeliéra, který poradí s výběrem podle chuti i rozpočtu.
Právě podniky jako Monarch nastavují laťku fine diningu v Praze vysoko a dokazují, že zážitek může mít nejen emocionální, ale i finanční hodnotu.
3. Nový směr investování: Emoce, estetika a udržitelnost
Investice do luxusních zážitků a předmětů nejsou jen otázkou rozmaru. Reflektují posun hodnot – od kvantity ke kvalitě, od spotřeby k péči. Bohatí dnes přemýšlejí kromě zisku také nad tím, co jim přináší radost a má pro ně estetickou, dlouhodobou hodnotu.
Ať už jde o podporu udržitelných značek, investice do umění, limitovaných módních kolekcí nebo zážitků s přesahem, stále častěji platí, že skutečná hodnota investice se neměří jen výnosem, ale i tím, do jaké míry a délky rezonuje s jejím vlastníkem.
Zdroj: baghunter.com, idnes.cz, monarch.cz, xtb.com/cz