LYFT potvrzuje první porážku Uberu

LYFT řidič

Lyft definitivně potvrdil záměr veřejné nabídky akcií, která nastane pravděpodobně příští týden, tedy dříve, než tak učiní konkurenční společnost Uber. Společnost alternativní taxislužby se sídlem v San Francisku bude obchodována na NASDAQ pod označením LYFT. Spoluzakladatelé Logan Green a John Zimmer prohlásili, že i nadále drží kontrolu (většinový podíl akcií) nad hlasováním, navzdory tomu, že každý z nich vlastnil pouze 0,05% akcií společnosti; toto prohlášení potvrzuje zprávy z února, že oba si zachovají většinovou kontrolu prostřednictvím dohledu nad akciemi. Lyft tak téměř jistě předstihne firmu Uber, která stále potřebuje několik týdnů k finalizování příprav na veřejnou nabídku.

Obě společnosti spolu velmi tvrdě a agresivně soutěží o podíl na trhu. Prvenství v IPO pro Lyft je víceméně nezbytností, před příchodem většího a celosvětové působícího Uberu. V květnu 2018 společnost Uber oznámila, že umožní řidičům a cestujícím žalovat firmu kvůli nárokům na sexuální násilí místo toho, aby vyžadovala arbitráž. Lyft rychle odpověděl na rozhodnutí společnosti Uber a oznámil, že přijme stejnou politiku.

Lyft dosáhl ocenění (tržní kapitalizace) v hodnotě 15,1 miliardy dolarů v červnu 2018, po sérii I ve výši 600 milionů dolarů. Form S-1 podaný na SEC momentálně hodnotí podíly shareholderů (kumulovaně) na 100 milionů dolarů, ale v IPO může získat ocenění v rozmezí od 20 miliard do 25 miliard dolarů.

Lyft je soukromá společnost, v níž hlavní podíly drží Rakuten (13%), General Motors (7,8%), Fidelity (7,7%), Andreessen Horowitz (6,3%) a Alphabet (5,3%). Výnosy v roce 2018 činily 2,16 miliardy dolarů, tedy o 100 % více než předloni, kdy dosáhly 1,06 miliardy dolarů (v roce 2016 měl Lyft výnosy „jen“ 343,3 milionů dolarů). Lyft však také prohloubil čistou ztrátu, která vloni činila 911,3 milionů dolarů, zatímco v roce 2017 byla 688,3 milionů dolarů ( a ještě o rok dříve 682,8 milionů dolarů).

Podíl na trhu v USA (k prosinci 2018) zvýšil Lyft výrazně na 39%, z 22% v roce 2016. Pro budoucnost hodnoty společnosti klíčový ukazatel počtu aktivních cestujících (cestující, kteří si rezervovali nejméně jednu jízdu za čtvrtletí) rostl o 50 % na 18,6 milionu za 4Q 2018 z 12,6 milionu v 4. čtvrtletí roku 2017.

Snížení nákladů

Jeden z největších výdajů společnosti Lyft souvisí s „nezávislými řidiči“ (reálně poskytují službu sdílení svých automobilů), kteří podle Lyft nejsou zaměstnanci a Lyft jim kumulovaně, za dobu existence, vyplatila více než 10 miliard dolarů od založení společnosti (podle S-1).

Nová legislativa týkající se spravedlivých mezd dodatečně donutila Lyft ke změně finančního ohodnocení (nově přijatá minimální mzda 17,22 dolarů pro řidiče v New York City) a rychlejšímu rozvoji technologií, které by byly schopny nahradit většinu řidičů autonomními vozidly. Autonomizace by vedla k zvýšení zisku Lyftu na jednotlivých jízdách – část plateb od cestujících, které byly předtím odděleny pro řidiče. Současný obchodní model zahrnuje placení řidičů na základě času a kilometrů, s příležitostnými bonusy. Zatímco řada jízd – například kratší, méně nákladná – může být pro společnost ztrátou, jakmile se odečte řidičská mzda a bonusy, proto společnost plánuje rozšířit program Lyft Shared o zefektivnění ziskového rozpětí.

Tento program kompletuje cestující směřující ke stejnému cíli s jedním vozidlem. Řidič je vyplácen stejnou částkou na základě času a počtu kilometrů, a to navzdory dodatečným platbám cestujících, kteří platí Lyft cestu v plném rozsahu (klasický výnos z rozsahu).

Závislost společnosti na vysokých ziskových maržích ve společných jízdách je zdůrazněna tím, že je v S-1 označována za materiální riziko: Cena jízdného, která je účtována cestujícím, je oddělena od platby provedené řidiči

Proto pokud je sleva stanovená a účtovaná cestujícím ve společných jízdách bude nižší než pevná částka, kterou si řidiči vydělají, nebo pokud Lyft algoritmy nemohou kalkulovat profitabilní cenu při hromadné jízdě v rámci Shared Rides, mohlo by to negativně ovlivnit finanční situaci a výsledky Lyft.

V současné době je důraz na toto ziskové rozpětí v podstatě v počátcích; Lyft spoléhá na to, že právě toto řešení by mohlo pomoci kompenzovat placené řidiče, a sloužil by jako profit-booster v okamžiku, kdy autonomní vozidla ve velké míře nahradí lidské řidiče Lyft, tj. přechod, který společnost plánuje realizovat v rámci deseti let.

Jako další pivot od závislostí na lidech a souvisejících nákladech společnost také investuje do pronájmu jízdních kol a skútrů, což je strategie, kterou Lyft začal realizovat v několika málo měsících před podáním IPO.

V loňském září Lyft uvedl na trh první Lyft Scooters v Denveru a v červenci koupil platformu pro sdílení jízdních kol Motivate za 250,9 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že společnost Lyft se chystá stát veřejně obchodovatelnou, současně je to nevýnosná společnost, prodává potenciál autonomních vozidel a alternativní přepravu na „poslední míli“, která nevyžaduje lidské operátory, jako jsou koloběžky a elektrická jízdní kola. Schopnost společnosti splnit tento cíl může být jedním z nejdůležitějších faktorů při určování dlouhodobé hodnoty investic do IPO Lyft.

Michal Dvořák, TradeCentrum


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Chcete snížit poplatky z obchodování? Registrujte se!

Navigace